poniedziałek, 14 kwietnia 2025

Suplement - Stan wojenny (cz. 18)

9b. Joern

 

„Zbudowaniem grupy odbierającej przerzut zajął się Piotr Kwiek, znajomy zarówno Merkla, jak Milewskiego z Uniwersytetu Gdańskiego. Wynajął on magazyn w ustronnym miejscu oraz stworzył ośmioosobową ekipę do rozładunku złożoną z pracowników naukowych Wydziału Matematyczno-Fizycznego UG. Po szwedzkiej stronie Kaleta nakłonił do dużego przerzutu uczestniczącego już wcześniej w tych akcjach kierowcę Lenarta Joerna. Przygotowano 21 skrzyń, w których znalazło się około 100 powielaczy offsetowych, matryce, farby drukarskie, książki. Joern pojechał do Polski „czysty”, by sprawdzić trasę Malmo-Ystad- Świnoujście-Gdańsk, którą miał przewieźć „kontrabandę”. Zapoznał się też z miejscem rozładunku i grupą, która miała tego dokonać. W drugiej połowie czerwca 1986 r. załadowany 11 tonami sprzętu dla „Solidarności” TIR wjechał bez kłopotów do Polski. W Świnoujściu do ciężarówki wsiadł jako pilot Jan Krzysztof Bielecki, jeden z najbliższych i najbardziej zaufanych współpracowników gdańskiej RKK, zajmujący się m.in. nasłuchem radiostacji SB. W oznaczonym miejscu czekała ekipa Kwieka i Bogusław Szybalski, który wraz ze swymi współpracownikami miał w ciągu 30 godzin rozwieźć transport do kilku ,mniejszych magazynów. Przeprowadzono pomyślnie rozładunek, Joern wyjechał do Polski, Szybalski rozwiózł powielacze, skąd trafiały stopniowo do regionów „Solidarności”. Akcja była wielkim sukcesem Merkla i jego zespołu.

 

Sukces skłonił Brukselę do jego powtórzenia. W końcu listopada 1986 r. na TIR-a Joerna załadowano w Malmo ponad 8 ton offsetów, powielaczy, komputerów, sprzętu radiowego, farb oraz książek. Samochód zaopatrzono w fałszywe numery rejestracyjne, gdyż obawiano się, że SB może mieć zarejestrowany numer ciężarówki. Niezgodność zarejestrowanego w komputerze numeru samochodu z jego marką wzbudziła podejrzenia szwedzkich celników, ale po wyjaśnieniach TIR został puszczony w dalszą drogę. W Świnoujściu przeszedł bez przeszkód kontrolę celną, ale gdy tylko wyjechał poza obszar celny został zatrzymany. Kontrola i rewizja w samochodzie przyniosła największą wpadkę w dziejach solidarnościowego „szmuglu”. Joern został aresztowany, a PAP poinformowała 29 listopada o zatrzymaniu ciężarówki z 8 tonami sprzętu „dla prowadzących wywrotową działalność”. Joern został w kwietniu 1987 r. skazany na 2 lata więzienia z możliwością zamiany na grzywnę 35 dol., przepadek samochodu i ładunku. Na Zachodzie zebrano żądaną kwotę i wykupiono Szweda z więzienia. Poniesione łącznie straty sięgały 150-200 tys. dol (wartość transportu) oraz 70 tys. dol. (cena auta).” (sp, str. 143-144)

 

Dzisiaj już wiemy, że Milewski był esbecką wtyczką, dzięki czemu SB kontrolowała przerzuty sprzętu do Polski.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

IV. Komuna i po komunie (cd)

3. Kłamstwa i złodziejstwo po 1989 r. (cd)   g) Prawicowa opozycja   Monika Jaruzelska, córka krwawego generała, zdobyła dużą popularn...